Ultimul concert bucureștean de gen din anul 2024 fu găzduit în seara de 29 decembrie de Clubul „JazzBook”, veritabil templu al muzicii de ținută condus de Darius Rus – la nevoie și studio profesional de înregistrări; a fost, indubitabil, un concert de excepție susținut cu brio de grupul „Nicolas Simion New Quintet”. Line-up-ul acestui grup i-a inclus pe saxofonistul compozitor lider, pe tânărul (dar într-atât de talentatul pianist) Vlad Briciu, pe experimentatul Răzvan Cojanu (contrabasist și ghitarist bas, coordonator al Departamentului Jazz din cadrul Filarmonicii ploieștene, șef al Trioului de jazz angajat al susnumitei Filarmonici), Gabi Matei (energic baterist / imaginativ arhitect de ritmuri) precum și junele instrumentist Răzvan Filip Cipca (înzestrat improvizator la ghitară).
Trăsătura definitorie a remarcabilului act artistic a constat în cota înaltă a dăruirii de sine, proprie tuturor interpreților, fiecare la rândul său solist creativ, precum și în modernitatea frustă a limbajului sonor utilizat. Manager de suflete însetate de frumos, neobosit animator al coechipierilor, maestru al imboldurilor emanate inepuizabil la saxofonul tenor, alternativ cu saxofonul sopran, Nicolas Simion și-a fascinat efectiv auditorii care au umplut până la refuz locurile disponibile din incinta Clubului. Mai mult decât excepțional instrumentist, muzicianul a strălucit ca autor și aranjor al tuturor celor zece piese însumate în derularea serii!
Pentru aceia care îi cunosc mai puțin recunoscutele-i merite, menționăm că Nicolas Simion (născut în Dumbrăvița Brașovului – la 15 iunie 1959) absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, al unor cursuri private de dirijat cu Constantin Bugeanu și de compoziție cu Nicolae Coman, a activat și ca interpret de muzică clasică, dar și-a dedicat integral forțele creatoare și inventivitatea compartimentului JAZZ, inclusiv în slujirea genului de fuziune Jazz simfonic. După ce a fondat mult apreciata formație „Opus 4”, care împreună cu saxofonistul Dan Mîndrilă a concertat intens în toată România, dar și în țări din Estul Europei, muzicianul a emigrat în anul 1988 în Austria, conlucrând cu instrumentiști de talie internațională, printre care Mal Waldron, Tomasz Stańko, Idris Muhammad, Jim Pepper, Ino Nobuyoshi, Gunther Schuller, Archie Sheep, Lee Konitz, Jancy Körössy cu care a înregistrat mai multe CD-uri apărute în Germania, Austria, Ungaria, USA, Polonia. Din anul 1998 a devenit rezident în Köln, continuând să cucerească aplauze într-un număr record de concerte, turnee, participări la festivaluri dintr-un număr record de țări de pe mai multe continente. De-a lungul anilor prestigioasa revistă germană „Jazz Podium” a inclus pe copertele numerelor sale doar două chipuri de muzicieni români: Anca Parghel și Nicolas Simion! Fervent protagonist al unor CD-uri și al unui DVD, saxofonistul a dorit să își memoreze digital propriile realizări, dar să promoveze totodată și creațiile de gen ale conaționalilor, întemeind în acest scop Casa „7 Dreams” care a dat la iveală până acum la treizecișișase de albume.
Revenind la concertul de la „JazzBook” care a aureolat apoteotic anul jazzistic autohton 2024, să-i informăm pe cititorii acestor rânduri – nu înainte de a releva talentul lui Simion în a inventa titluri insolite – asupra programului ce a inclus compozițiile sale, numite
„MIKE IS FUNNY” (Colind), „JOE TENDER SON” (dedicație lui Joe Henderson), „ARNIE SCHÖN BERG” (dedicație lui Arnold Schönberg), „CÂNTEC DE DOR”, „DONKEY’S DANCE”, „KILL ME… BABY”, „MITICĂ CU BARBĂ” (dedicație lui Dumitru Capoianu), „FOLK DANCE”, „WALKING ON THE RIVER SIDE IN COLOGNE” și piesa-supliment de recital (la solicitarea publicului) „NO NAME FUNK”.
P.S. Ultimul concert la fine de an 2024 a fost urmat la început de an 2025 de un jam session tot la Clubul „JazzBook”, în seara de 4 ianuarie, cu participarea grupului lui Nicolas Simion. Sic!
Florian Lungu
Foto: George Zaroschi
0 Comentarii