Dintru început precizez că, oaspete privilegiat fiind al Festivalului „Csíki Jazz” – ediţia 2024 din Miercurea Ciuc, nu am participat la toate recitalurile, fie şi pentru că această împlinită sărbătoare muzicală s-a derulat concomitent în două locaţii, ambientul Cetăţii Mikó şi platoul Cafenelei Kulissza, în serile de 26, 27, 28 iulie a. c., cu o anticipare în 25 iulie.
Încăpătoarea curte a Cetăţii Mikó prevăzută cu o scenă profesională, un mare ecran pe care se perindau permanent imagini / informaţii legate de Festival şi desigur, scaune pentru specatori, a constituit amplasamentul principal al manifestării, după cum şi evoluţiile de la Cafeneaua mai sus amintită s-au desfăşurat tot în aer liber, acestea – fără bilete de intrare.
Am apreciat notele de specificitate caracteristice reuşitelor unui festival: invitarea unor grupuri valoroase, de binevenită diversitate stilistic-coloristică; promoţia eficientă a atracţiilor Festivalului; oferirea de albume discografice spre vânzare, dar şi distribuirea gratuită a unor CD-uri numite „Portret componistic Jancy Körössy”, din partea Editurii Muzicale a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România; încheierile serilor festivaliere cu întâlniri jam session; nu au lipsit şedinţele workshop prestate în dimineţile zilelor de 26, 27 şi 28 iulie.
Dar ce doresc cu deosebire să subliniez sunt trăsăturile de originalitate ce particularizează acest Festival: echipa organizatorilor intitulată cu legitimă mândrie „The Woman Power Team”, s-a distins prin eficacitea şi randamentul dovedite de Antal Rozalinda, Kraft Noémi, Bakcsi Kata, Bartalis Orsolya, Ferencz Evelin, Kiss Edit, Nagy Emőke, o asistenţă exclusiv feminină coordonată cu competenţă de Szilágyi Nóra – organizator principal, manager proiect; prezentarea apariţiilor scenice a fost rostită de fiecare dată în trei limbi, în prima seară de către Sógor Enikő (viceprimarul orașului) în engleză, D. Balázs Ildikó în maghiară, Günther Ottó în limba română, iar în serile următoare de Prohászka Rád Boróka şi Günther Ottó; cea mai meritorie efigie marca „Csíki Jazz” s-a vădit a fi grija, preocuparea aparte pentru copii, mulţi de vârstă fragedă, prezenţi în număr considerabil la Festival: astfel, din prima seară, vineri 25 iulie intitulată cu modestie „Aproape jazz”, au avut loc la Cafeneaua Kulissza, la orele 18:00 „Concerte de copii şi tineret”, iar în celelalte seri la Cetatea Mikó, între orele 18:00-22:00, au fost derulate programele pentru copii „Să ne jucăm cu jazz”, acestor spectacole adăugându-li-se un atractiv recital susţinut de însăşi managera Szilágyi Nóra – de astă dată în calitate de vocalistă, însoţită de Boldizsár Szabolcs – flaut, György Csongor – baterie, Hompoth Arthur – percuţie, Krizbai Imre – ghitară, Szakál Attila – ghitară bas, laolaltă grupul „Mesehetes” interpretând sâmbătă 27 iulie la orele 16:00, la Cafeneaua Kulissza, melodii cu nuanțe de jazz; să adăugăm acestor izbânzi speciale, şi două sesiuni de convorbiri în faţa publicului – Jazztalks – ce au avut loc, una cu subsemnatul, împreună cu tandemul Alex Man / Gabriela Costa în 27 iulie la ora 18,15 şi una cu jurnalistul cultural Simion Buia, împreună cu saxofonistul ungar Tony Lakatos & grupul româno-francez Ramona Horvath, duminică 28 iulie la ora 17:00 în Cetatea Mikó.
Iată în continuare câteva succinte rânduri de cronică dedicate unora dintre prezenţele grupurilor participante.
Apreciatul quartet instrumental vocal sibian „Snako Dixieland Jazz Band” alcătuit din Remus Toader – trompetă, voce, liderul Nelu Petcu – trombon, trombon de paradă, voce, Corneliu Lăpădatu – banjo, voce şi Nelucu Teofilat – tuba, au înfăţişat, în parteneriat cu subsemnatul, în deschiderea propriuzisă a serilor la Cetatea Mikó vineri 26 iulie la orele 18:00, show-ul „Umorul în jazz” – momente sonore deopotrivă instructive şi distractive.
Sâmbătă la orele 17:15, la Cafeneaua Kulissza, Duo-ul Gabriela Costa – o voce deosebit de expresivă şi Alex Man – un ghitarist cu un simţ armonic de invidiat, au fermecat asistenţa cu un program de bossanove braziliene notorii, interpretate cu lăudabilă autenticitate.
În aceeaşi dată, 27 iulie, seară a marilor saxofonişti, l-am aplaudat pe scena de la Cetatea Mikó pe incomparabilul Dés László la orele 19:15 improvizând liber, admirabil, la saxofon sopran, inspirat de imaginile literare ale poetului român de etnie maghiară Lövétei Lázár László; apoi pe seducătorul Tony Lakatos la saxofon tenor, eminent muzician ungar (rezident în Frankfurt), evoluând în asociere cu remarcabila pianistă bucureşteană Ramona Horvath (care trăieşte la Paris), al cărei trio i-a inclus pe Nicolas Rageau – contrabas şi pe Gabi Matei – baterie, angajaţi cu toţi în tălmăciri de intensă trăire afectivă conferite unor teme standard ale jazzului, precum „Squeeze Me” (Duke Ellington), „Why Don’t I” (Sonny Rollins), „Darn That Dream” (Jimmy van Heusen) etc.
În seara epilog a Festivalului „Csíki Jazz”, curtea Cetăţii Mikó a fost gazda a trei recitaluri memorabile. Fără îndoială, excelenta producţie scenică de la ora 18:45 a Trio-ului condus de un nume de primă mărime a jazzului spaniol contemporan, pianistul compozitor Marco Mezquida, a marcat un punct culminant al sărbătorii sonore din Miercurea Ciuc: pianistul, supranumit şi „cel mai bun lucru care i s-a întâmplat jazzului iberic în acest secol 21” a apărut însoţit de cubanezul Martin Melendez la violoncel şi de catalanul Aleíx Tobias la percuţii, aceşti trei coechipieri cu personalităţi atât de diferite, completându-se reciproc, dialogând inspirat şi alcătuind împreună o triadă remarcabilă, ce a adus în discurs sonor moştenirea muzicală a fiecăruia, de la flamenco, la ritmurile cubane şi melodicitatea iberică, toate într-un dialog firesc şi plin de energie.
Revenit în scenă în formula de quartet „Dés László Free Sounds Quartet”, admirabilul saxofonist a compărut împreună cu fiul său, percuţionistul Dés András, cu Lukács Miklós la ţambal şi cu ghitaristul Fenyvesi Márton, un quartet excelând prin ceea ce numim în jazz interplay – mai pe româneşte spus, interacţiunea liberă a ideilor muzicale în improvizaţie. La finalul recitalului lui Dés László, actori ai Teatrului „Csíki Játékszín” și copii de la Liceul de Artă „Nagy István” din Miercurea Ciuc, i-au oferit drept cadou un fragment din musicalul „Undeva în Europa” compus de el, interpretând în cor piesa – hit „Muzica este necesară întotdeauna”.
Recitalul final a adus pe podium Trio-ul made in Scandinavia „Rymden” („Spaţiu”) ce i-a reunit pe contrabasistul Dan Berglund şi pe bateristul Magnus Öström, ambii din Suedia, foşti componenţi ai celebrului grup E.S.T. (Esbjorn Svensson Trio) şi pe notoriul pianist compozitor
norvegian Bugge Wesseltoft, noul concept al grupului sprijinindu-se pe trei elemente: cantilenă melancolică, de atmosferă, ritmuri încărcate dramatic și jazz interpretat cu virtuozitate de înalt nivel.
„Csíki Jazz Festival 2024” – un succes deplin, lipsit de inadvertenţe şi discontinuităţi!
Florian Lungu
Foto: Kelemen Kinga
6 august 2024
Legenda foto: 1. Snaco Dixie Jazz Band; 2. Dés László Free Sounds Quartet; 3. Ramona Horvath & Tony Lakatos.
0 Comentarii