Organizat din iniţiativa – şi de către – Uniunea Armenilor din România / Centrul Cultural Armean, concertul „IN MEMORIAM GARBIS DEDEIAN” derulat în seara de 30 mai a. c. la orele 19:30 pe terasa Clubului bucureştean Green Hours, a ocazionat publicului prezent confluenţa cu lumea de frumuseţi a artei jazzului la cele mai înalte cote estetic-interpretativ-creative. O ţinută rareori surclasată de manifestările spectaculare din ultimii ani ale genului, de la noi!
Girat de recunoscuta experienţă, de profesionalismul directorului artistic Mircea Tiberian, concertul a venit să consacre odată în plus clasa unor inspirate creaţii ale lui Garbis Dedeian, dar şi talentul / stăpânirea tehnicii instrumentale / nedrămuita inventivitate improvizatorică – atribute revelate netăgăduit de cei cinci interpreţi de pe podium.
Bucureştean venit pe lume (1959) într-o familie cu aplecare către arta sunetelor, tatăl său fiind clarinetist iar fratele ghitarist, saxofonistul Garbis Dedeian debuta la ediţia 1979 a sărbătorii jazzului de la Sibiu, dobândind apoi prin ani o râvnită faimă ca exponent valoric al instrumentului (de fapt instrumentelor, saxofon tenor şi saxofon sopran) în contextul autohton al genului: ne referim la interpretul apoi la creatorul de teme, la aranjorul, la şeful de formaţie, la mentorul mai tinerilor colegi de vocaţie. Atributele înzestrării sale native au fost înnobilate de acele trăsături care ţin de caracterul uman – seriozitate, dăruire, capacitatea de implicare necondiţionată în edificarea actului artistic. Astfel, talentul dublat de strădaniile pentru perfecţionare a tehnicii, a frazării, a stilului l-au propulsat neîndoielnic pe Garbis Dedeian în „liga întâi” a jazzului autohton de la finele veacului trecut şi la începutul prezentului mileniu. Muzician improvizator înscriindu-se apodictic pe volutele inspiraţiei autentice, apreciat ca atare în evoluţiile de pe scenele noastre, precum în serialele de concerte intitulate „Jazz ’85” de la Teatrul „Constantin Tănase”, „Jazz Alive” şi „Perpetuum Jazz”, toate derulate în Bucureşti, în ciclul de spectacole „Atelier de improvizaţie” de la Teatrul Dramatic din Constanţa, ca şi la majoritatea festivalurilor de jazz din ţară – de la Sibiu, Braşov, Costineşti, Galaţi, Iaşi, Craiova, Cluj, Gărâna, Timişoara, Arad, Satu Mare etc. şi din capitală: „Camel Jazz Alive Summit”, „Intel Jazz”, „Coca Cola Superjazz”, „Bucharest Jazz Fest”, „Jazzy Spring In Bucharest” etc.; dar şi la festivalurile de pop music „Mamaia” şi „Cerbul de Aur”; în toate cluburile de jazz din Capitală şi în multe dintre cele ce fiinţează în alte oraşe, Garbis Dedeian s-a impus deopotrivă peste hotare, cu prilejul apariţiilor din Germania, Ungaria, Republica Moldova, Grecia, Italia, Franţa, Iugoslavia, Ucraina, Bulgaria, Austria etc. Pentru eforturile de a menţine şi dezvolta un grup propriu reunind sub conducerea lui tineri emuli întru jazz, i s-a conferit combo-ului său titlul „Formaţia Anului 2003” de către juriul Galei Premiilor de Jazz organizată în februarie 2004 de Societatea Română de Radiodifuziune; a fost doar una dintre recunoaşterile legitime ale rolului jucat în afirmarea unor promiţătoare talente, precum basiştii Pedro Negrescu, Decebal Bădilă (care au debutat alături de protagonist), pianiştii Marius Vernescu, Petrică Andrei, Petru Popa, ghitaristul Sorin Romanescu, violonistul Florentin Dună, trompetistul Emil Bâzgă, saxofoniştii Eddie Neumann şi Cătălin Milea, bateristul Adrian Ştefănescu şi alţii. În ziua în care împlinea 60 de ani (24 aprilie 2019), lui Garbis Dedeian i s-a înmânat Premiul pentru jazz al revistei „Actualitatea Muzicală”.
Reuniunea comemorativă la fine de mai a. c. din Clubul „Green Hours” a întrunit nouă momente de intensă trăire artistică, recompensate cu meritate / prelungite aplauze entuziaste. Cu o unică – pertinentă – excepţie constând în piesa „The Touch Of Coltrane”, una dintre cele mai împlinite compoziţii ale lui Mircea Tiberian, iubită de Garbis Dedeian şi frecvent inclusă în programele lui de recital, celelalte opt momente sonore au fost exclusiv creaţii ale saxofonistului celebrat de pe afiş, începând cu admirabila dedicaţie „Uite Moşu, nu e Moşu”, urmând cu cea dintâi compoziţie a lui Dedeian „Arabescuri”, tema cu specificaţie numită „Festival”, prea frumoasa baladă pentru saxofon şi pian „În liniştea nopţii” şi la fel de inspiratele piese cu autograful lui Garbis Dedeian „Din nou împreună”, „Tribute to Coltrane”, „Toufette” şi „Mr. Blues”, parte dintre aceste creaţii regăsindu-se şi în volumul de autor „Culegere de teme de jazz”.
Cei care s-au în trecut pe sine înşişi ca mandatari creativi şi promotori fervenţi ai ideilor componistice proprii lui Garbis Dedeian au fost Cătălin Milea – saxofon tenor, lider şi prezentator, Paolo Profeti – saxofon alto, Petrică Andrei – pian, Ionuţ Baranga – contrabas (care a venit tocmai din Belgia anume pentru concert), Vlad Popescu – baterie. Excelentele lor solouri s-au instituit ca modele de reuşită, ca mostre de ingeniozitate, relevând totodată jinduita trăsătură interplay care semnifică interacţiunea liberă a ideilor muzicale spontane.
„IN MEMORIAM GARBIS DEDEIAN” – un concert eveniment, o încântare a spiritului: The Best Of The Best!
Florian Lungu
18 iunie 2024
Foto: Andreea Tănase
0 Comentarii