Fiindcă dintru începuturile sale în primele decenii ale veacului trecut, jazzul american s-a constituit ca o muzică veselă, atractivă, plină de vitalitate, de culoare (mai ales când şi interpreţii erau… de culoare), prospeţimea sonorităţilor asigurată prin improvizaţia spontană, era firesc să fi făcut casă bună cu umorul şi cu buna dispoziţie, suscitând astfel admiraţia melomanilor.
Un astfel de mărţişor muzical concretizat prin show-ul etichetat cu genericul „Umorul în jazz” a fost oferit în seara primei zile a lui martie 2024 celor prezenţi în localul – club La Cave de Bucarest din cartierul Militari. Spectacol derulat sub antrenanta deviză „CINE NU RÂDE CU NOI, RÂDE ÎMPOTRIVA NOASTRĂ!”
Show-ul a fost gândit ca succesiune a două episoade juxtapuse: primul, alăturând secvenţe înregistrate, proiectate pe un ecran, iar al doilea, constituind momentul live susţinut de apreciatul grup sibian „Snaco Dixieland Jazz Band”.
Fie ilustrând bucuria, patosul, entuziasmul cu care se exprimau îndeosebi emisarii jazzului tradiţional, fie întruchipând umorul muzical în stare pură, proiecţiile pe ecran au revelat nume ca: pianistul de boogie woogie Meade Lux Lewis; inspiratul Johnny Răducanu sorcovind pe clape în dialect de jazz; acela care a fost marele tromperist afroamerican Clark Terry cu memorabilele lui bâiguieli/mumbles; simpaticul tandem vocal-instrumental Slim Gaillard & Slam Stewart; un fascinant moment muzical-coregrafic datorat inimitabilului Fred Astaire şi Orchestrei lui Artie Shaw; faimosa formaţie Spike Jones & His City Slickers în două ipostaze amuzante; epocalul pianist comedian danez / american Victor Borge chinuindu-se live să interpreteze Valsul op. 64 de Frederic Chopin; o altă pianistă nepereche, Nicole Pesce reînveşmântând cu har răscunoscuta urare sonoră „Happy Birthday To You” în maniere Beethoven, Brahms, Bach, Mozart, Nicole Pesce însăşi; Duo-ul unicat Danny Kaye & Louis Armstrong tălmăcind ca nimeni alţii celebra temă „When The Saints Go Marchin’ In”; super-performanţa celor… doisprezece instrumentişti atacând concomitent un biet pian (s-a numit acel episod „Pianişti cu duiumul”); vocalistul one man show Bobby McFerrin demonstrând disponibilităţi interpretativ-creative de excepţie, în secvenţe din concerte ce l-au avut pe el unic protagonist; o găină atacând un keyboard cu ciocul; acordeonistul alcoolic Ivan Zamotaev explicând muzical cum se bea vodca; şi… clipul cu tentă erotică „Le vrai piano a queues”.
După o scurtă pauză în care publicul a fost consiliat să poarte discuţii în formă de bun gust şi să deguste odată în plus deliciile gastronomice oferite de menu-ul de sorginte franceză pus la dispoziţie de bucătăria localului – club La Cave de Bucarest, a intrat pe podium, în pas elastic, Quartetul „Snako Dixie Jazz Band” din Sibiu alăturându-i pe Remus Toader – trompetă, vocal, liderul Nelu Petcu – trombon, vocal, Coneliu Lăpădatu – banjo, vocal, Ioan Nelucu Trofilat – tuba în fa. Cei patru ne-au delectat cu versiuni inventive, hazoase ale unor teme preluate din repertoriul jazzului tradiţional – precum la intrare „Yankee Doodle”, „When You’re Smiling”, ca şi urarea „Ein Prosit”; urmate de ingenioase jazzificări folclorice: „Bătuta moldovenească” şi „Lene de mă doare” şi agreabile fantezii de tipul „Blues ruso-român” sau „Români la iarbă verde”; mereu inventiv, Nelu Petcu a adus în scenă câteva varii materiale menite să ilustreze trăznita secvenţă „Surdina în familia jazzman-ului” cu subcapitole „Surdina de casă”, „Surdina pentru soacră” şi „Surdina instalatorului”. În continuare, virtuozul Ioan Nelucu Teofilat a impresionat asistenţa cu al său solo flamboaiant la uriaşul instrument de suflat tuba în fa, aplicat temei de ragtime „The Entertainer” (Scott Joplin). Două foarte cunoscute melodii autohtone, – „Puşca şi cureaua lată” şi „Macarale” (din repertoriul Trio-ului Grigoriu) au beneficiat de tot atâtea convertiri în jazzul umoristic. Şi, în fine, celebrul „Hai Ho”, hit şi el convertit, ca melodie de ieşire din scenă!
Calitatea audiţiei a fost asigurată cu recunoscutu-i profesionalism de regizorul muzical Florin Tudor.
Ei bine, show-ul „Umorul în jazz” şi-a propus şi a reuşit să înflorească zâmbete pe buzele melomanilor, să încânte şi să relaxeze spiritele. Spre satisfacţia tuturor, inclusiv a managerului clubului, Mihai Focşa. Quod erat demonstrandum!
Florian Lungu
12 martie 2024
Foto: Marlene Focşa
Legendă foto interior: Florin Tudor – regizor sunet; Nelu Petcu; subsemnatul; Mihai Focşa – managerul clubului; Nelucu Teofilat; Corneliu Lăpădatu; Remus Toader; Mădălina Tudor.
Legendă foto articol: Nelucu Teofilat; Nelu Petcu; Corneliu Lăpădatu; Remus Toader;
0 Comentarii