Formula interpretativă de grup care presupune maximum de exigenţă, de responsabilitate asumată profesional şi afectiv, este aceea de duo – mai ales când se raportează la jazz, aşadar la obligativitatea de creativitate.
Localul club La Cave de Bucarest a găzduit pe podiumul propriu, în seara de sâmbătă 27 ianuarie a. c. prezenţa de o aparte pregnanţă, vădită dezinvolt de saxofonistul Cătălin Milea şi de ghitaristul Alex Man – doi muzicieni cu majusculă, impecabili improvizatori, posesori cu aplomb ai parametrilor specifici tehnicilor lor instrumentale.
Neobositul, mereu investigatorul unor puţin explorate teritorii ale insolitului, Cătălin Milea – artist cu imensă experienţă (venit pe lume la 18 octombrie 1977 în Bucureşti, deci contabilizând de abia cifra 46 pe răbojul anilor), absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Capitală; apoi „bachelor” în anul 2010 la Prins Claus Conservatorium din Groningen, Olanda; doi ani mai târziu „master degree” la The Hague Royal Conservatory; în aceeaşi răstimp dobânditor al bursei „Huygens Beurs” din partea guvernului olandez şi al bursei „Nuffic”; dar a urmat şi studii peste ocean la „Long Island University” din New York; câştigător al Competiţiei de jazz „Artistry of Dick Oatts and Young Musicians”; membru al „European Youth Jazz Orchestra” condusă de ilustrul dirijor român Peter Herbolzheimer; aplaudat pe podiumuri faimoase ca „Brussels Jazz Marathon”, „The Hague Jazz Festival”, „Ankara Jazz Festival”; prezent deasemenea la „North Sea Jazz Club” şi „Concertgebow” din Amsterdam, la „Porgy & Bess” – celebru club vienez; a luat parte şi la alte similare sărbători muzicale de gen derulate în Portugalia, Surinam, Indonezia, Cehia, desigur România, la turnee întreprinse în Italia, Austria, Germania, Elveţia; a ajuns şi până în Columbia; iniţiator şi redactor şef al revistei „Jazz Compas”; redutabil instrumentist component al Big band-ului Radiodifuziunii Române; compozitor prolific, în subsidiar şi educator. Savuroasa surpriză pentru recenta apariţie la aminititul club din cartierul Militari a constituit-o şi ipostaza de interpret vocal, circumstanţă în care Cătălin Milea s-a dovedit deopotrivă pasional şi sensibil.
Cât îl priveşte pe Alex Man (născut la 23 august 1969, originar din oraşul Dej, deşi mare parte din copilărie, adolescenţa, tinereţea le-a trăit la Târgu Mureş, optând apoi pentru rezidenţa în Bucureşti), a fost animat de timpuriu de două pasiuni metamorfozate concomitent în tot atâtea preocupări / îndeletniciri primordiale: jazzul şi depanarea motocicletelor! A început să cânte la ghitară de la vârsta de 12 ani, iniţial cucerit de rock, a cochetat inclusiv cu… muzica pop (mai mult ca sursă de subzistenţă). Însă perfecţionist fiind, a evoluat treptat spre unele structuri sonore compozite, mai solicitante din punct de vedere al inventivităţii spontane. Audierea înregistrărilor ghitaristului afro-american Wes Montgomery a fost decisivă în privinţa opţiunii irevocabile a lui Alex Man pentru genul predilect căruia el avea să-i aloce energiile creatoare şi orele de neodihnă: jazzul! După 1989 s-a dedicat doar acestui gen muzical. Şi i-ar fi dificil să numere câte urcări pe scene a avut! Căci a lucrat simultan cu mai multe formule: a colaborat cu basistul Pedro Negrescu (fie-i ţărâna uşoară); cu alt mare ghitarist al nostru, Sorin Romanescu; cu timişorenii Johnny Bota, Lucian Nagy, Toni Kuhn, Lică Dolga; a acompaniat multe vocaliste. Alex Man legat de Sorin Romanescu printr-o prietenie de decenii, cei doi au cooperat în realizarea proiectului „Standards on Double Six” – adică la două ghitare, a fost ceva unic în România. De consemnat şi preferinţa pentru muzica braziliană, Alex Man conlucrând în chipul cel mai eficient, mai expresiv cu vocalista Gabriela Costa; cu ea a înregistrat un reuşit album de bossa nove numit „Tempo de amor”. Nu vom omite a menţiona vocaţia de mentor a lui Alex Man ca profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti – dacă ar fi să-l numim doar pe talentatul Liviu Negru, ghitarist titular al Big band-ului Radio care i-a fost discipol. La Festivalul „Christmas Jazz and Blues” de la Galaţi (2023) Alex Man s-a afirmat odată în plus şi în postură de contrabasist, acompaniindu-l fără repetiţie, direct pe scenă, pe ghitaristul francez Angelo Debarre, vedetă a jazzului manouche.
I-am aplaudat pe cei doi „M”, Milea şi Man asociaţi în cuceritorul „The Art Of Duo”, întrecându-se pe sine în a revitaliza, în manieră proprie, farmecul de necontestat al unor teme standard alese de ei din repertoriul internaţional al genului; cu o singură – binecuvântată – excepţie, atât de inspirata melopee-vals „Iarnă, iarnă” de Johnny Răducanu pe versuri de Nina Cassian, piesă tălmăcită vocal, nu fără emoţie, de Cătălin Milea acompaniat destoinic pe corzile mi-la-re-sol-si-mi ale ghitarei, de Alex Man.
Partajându-şi frăţeşte rolurile complementare ale produsului sonor finit, Cătălin Milea cu ale sale saxofoane, tenor / sopran şi cu glasu-i bine timbrat definind cantabilitatea muzicii, iar Alex Man susţinând complex, armonic, melodic, ritmic alcătuirile incantatorii ale coechipierului său, au captivat asistenţa cu magice versiuni instrumentale conferite temelor „Seven Come Eleven” (Charlie Christian), „La vie en rose” (Christopher Gunning, Edith Piaf), „Mack the Knife” (Kurt Weill, Bertolt Brecht) „Honeysuckle Rose” (Fats Waller), „Lady Bird” (Tadd Dameron), „Yardbird Suite” (Charlie Parker), „Birk’s Works” (Dizzy Gillespie), dar şi celor interpretate vocal: „Mon jardin d’hiver” (Henri Salvador), „You’ve Changed” (Carl Fisher, Bill Carey) şi înainte semnalata creaţie a lui Johnny Răducanu. Secvenţele au fost recomandate auditorilor prin succinte micro-prezentări explicative preliminate de Cătălin Milea.
Astfel că invitaţii / comesenii care s-au aflat sâmbătă 27 ianuarie în localul club, au fost gratificaţi concomitent cu două întruchipări estetice, deopotrivă apetisante, de bun gust (la propriu şi la figurat): pe de o parte înfăptuiri ale artei gastronomice de sorginte franceză şi pe de alta, materializările audibile valoroase ale artei sunetelor datorate celor doi distinşi muzicieni!
Dintre toţi beneficiarii dublului impact valoric, au trăit neîndoielnic la cele mai înalte cote ale satisfacţiei împlinite Mihai Focşa, managerul amfitrion al memorabilelor seri şi subsemnatul recenzent,
Florian Lungu
31 ianuarie 2024
Foto: Marilena Avram
Legendă foto: 1. Alex Man şi Cătălin Milea în recital; 2. La final de seară: managerul Mihai Focşa, Florian Lungu, Cătălin Milea, Alex Man.
0 Comentarii