Fondator: Carmina Statie

Fondat în 2021

31/61/51

Director Onorific: Radu Molnar

Cronică. Diagnostic veșnic național. Caragiale altfel / Moftul român

8 februarie 2024 | Informativ, Teatru | 0 comentarii

Un spectacol coupé pe 30 ianuarie 2024: Caragiale altfel – one-man-show cu Niculae Urs Moftul român – one-man-show cu Lari Giorgescu

De sub pălăria lui Nenea Iancu nu mai ieșim… o mie de ani – au spus unii; noi doar constatăm. Vizionar? Futurolog? Mofturi, nene… Cel mai vestit haimanalagiu, părintele oximoronicului “curat murdar” a fost înzestrat cu un / o imens/ă defect / calitate: vedea enorm și simțea monstruos. Tot vorba lui, săracul: grea misie, misia de scriitor! Să vezi, să pricepi, să scrii (fenomenal!)… și să nu poți face nimic mai mult de-atât. Un fel de urmaș de-al său, Bellu Zilber – cel care prevestea comunismul românesc drept “un amestec de I.V. Stalin și I.L. Caragiale” – își tocmise, pe această bază, și un epitaf: “Aici odihnește cel ce a prevăzut totul, dar n-a putut împiedica nimic”. Așa și cu Al matale, Caragiale.

Scrierile sale dramat(urg)ice, momentele și schițele, articolele de presă, scrisorile către prieteni abundă în situații și caractere, în șfichiuiri sau lamentări, ironii și imprecații. Nimic nu-i scăpa: ifose și impostură, tembelism și fariseism… tot acest bâlci balcanic al deșertăciunilor, zămislit în noroaiele mahalalelor, parvenit prin Sapienței și Pacienței, apoi eșuat, glorios, în Târgul Moșilor, o “mare nostrum” unde Coana moașă Lucsița se duce, să mai tragă o dușcă de bragă și, apoi, o planetă cu acces imediat la fericire, în miștoul “fin” al eternului dom’ Mitică. Caragiale non-stop. Azi, ca și ieri, și alaltăieri… O soțietate nu doar fără prințipuri, dar și de o nelimitată iresponsabilitate. Oricum ai lua-o și ai întoarce-o, toată opera scârbitului exilat berlinez, altfel, mereu pe drumurile europene spre patria detestat-adorată, ne urmărește și ne definește, pas cu pas… cum zicea unul – politician de care nici nu șade frumos a mai face vorbire azi. Așa cum grecilor le place să stea sub pulpana Zeilor din Olimp, a lui Aristotel și Aristofan…

Cum englezii descind din stirpea lui Richard Inimă de Leu și a lui Shakespeare, francezii – din Charlemagne, Racine (dar și Moliere sau Voltaire), germanii – din Frederic cel Mare, Goethe și Wagner… ne încolonăm și noi, sprinten și vitejește sub tații Burebista / Decebal / Traian / Mircea / Mihai, cântați și descântați de un Hașdeu, Iorga sau Sergiu Nicolaescu. Și, peste toți, Caragiale! Cu replicile lui, cu textele, cu vitriolul și – până la urmă – cu disperarea lui cea inutilă.

Căci nu putem să băgăm sub preș această scrisoare nepierdută, trimisă de la Berlin amicului Alceu Urechia, în 1907, în momentul când tragedia răscoalelor țărănești făcuse țăndări ditai prestigiul și optimismul național: “Începem o altă istorie mai puțin veselă decât cea de până ieri: râsul și gluma nu ne vor mai putea sluji de mângâiere ca altădată față cu cele ce se vor petrece în lumea noastră românească. Copiii noștri vor avea poate de ce să plângă – noi am râs destul (…) Un dezastru mare ne pândește – un dezastru incalculabil; și nu văd în toată Europa astăzi pe nimeni care să ne compătimească măcar daco-macedo-românismul în faliment, dar-mi-te să ne deie o mână de ajutor. Ce am făcut, ce am dres nu știu; știu că lumea întreagă nu ne poate suferi. Am abuzat, prin spirit de paradă și de bravadură, de închipuit prestigiu; am profesat cu furoare insolentă grandomania; am tot aruncat praf în ochii lumii – până ce am ajuns, în sfârșit, să dispunem lumea întreagă a face astăzi haz de nenorocirile noastre”. Crunt!

Acest prolog, poate prea lung, dar necesar, se dorește a fi o pledoarie pentru păstrarea permanentă a sacrului monstru de luciditate națională în repertoriul permanent al Teatrului Național care (într-un fel destul de ciudat – adică fără a și-l scrie pe clădire!) îi poartă încă numele. Da, orice montare scenică se bucură de o premieră, un șir de reprezentații și, mult mai neobservat decât acestea, de dispariție. Mă rog, de trecerea în memorie, ca să o îndulcim cât de cât. Or, mi se pare nu doar nedrept, ci de neconceput ca Teatrul cel Mare, având la dispoziție vreo 4-5 săli moderne, excelent utilate, de capacități diferite, să fie vreun moment lipsit de Marele său Patron. Pe această lipsă, greu de înțeles și de acceptat, vine acest spectacol coupé încropit pe cont propriu de doi actori inimoși, Nicolae Urs și Lari Giorgescu, să ni-l păstreze pe Caragiale-etern-actualul.

De la reluarea unor momente și schițe, rostite cu o respectuoasă și jucăușă candoare de junele Giorgescu, până la consistenta imersiune în gândurile (poate mai puțin circulate) ale celui aniversat în 30 ianuarie – înscenarea plină de vervă a lui Nicolae Urs – baia de Caragiale ne încântă, ne cere să reflectăm și să ne recunoaștem, ne amuză până la un punct, ne îngrijorează și ne rușinează de la acel punct încolo.

Datele fizice și șarmul actorului care, probabil, face rolul vieții lui ne-au transpus, parcă, cu cei vreo sută și ceva de ani în urmă. Performanța este cu atât mai meritorie cu cât omul (ca și colegul, de altfel) și-a făcut singur selecția textelor, regia și scenografia. Am găsit nu doar o mască perfectă a lui Nenea Iancu, ci și spiritul lui ghiduș-amar, amestecul de cinism, ironie și duioșie. Așa cum a ieșit “toată treaba”, cred că spectacolul ar trebui cultivat în repertoriul permanent – mai ales că nu solicită resurse administrative peste putința instituției.

Poate pentru doar o mână de oameni (de ce nu, în fond? Non multa sed multum), Sala Media este perfectă, la pomenirea din 30 ianuarie 2024 ea fiind arhiplină, cu vreo 3 rânduri de scaune adăugate ca să facă față cerințelor.

Mai mult de atât, cred că o înregistrare audio-video a unor momente din extraordinarul recital al lui Urs ar trebui să ruleze, în buclă, pe câte un monitor… în toate foyerele stabilimentului. Așa, ca semn de respect și permanentă actualitate și de veșnică neuitare.

Cine are urechi de auzit, pricepere și bunăvoință de concretizat… Haideți, domnilor, că doar nu eclipsează sau concurează pe nimeni!

Bogdan Burileanu februarie 2024

Nota redacției: Cronica a ajuns la noi prin intermediul doamnei Liliana Popa


0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

ROSIE FRATER-TAYLOR la Deva Jazz Fest 2024

ROSIE FRATER-TAYLOR la Deva Jazz Fest 2024

ROSIE FRATER-TAYLOR "Un artist de a cărui muzică m-am îndrăgostit" Gilles Peterson, BBC 6 Music "O nituire absolută... care aduce ...
Psychosounds Fest 2024. Festival Metal la Quantic. București

Psychosounds Fest 2024. Festival Metal la Quantic....

Psychosounds Fest 2024 Quantic , București 20-21 septembrie Line-up: DEAD CONGREGATION – death metal, Greece INFERNO – black metal, Czech Rep. MASTIC SCUM – ...
A început RebelX 2024. Chitariștii argeșeni.

A început RebelX 2024. Chitariștii argeșeni.

O scenă imensă, cu mult mai mare decât anul trecut, cu mari ecrane laterale ne-a așteptat anul acesta în Parcul ...
TrupaDestin în concert la RebelX 2024 la Pitești

TrupaDestin în concert la RebelX 2024 la Pitești

RebelX este un festival ce-și propune să promoveze trupele tinere și talentate din rock-ul și metalul românesc. https://contacteculturale.ro/2024/07/13/a-inceput-rebelx-2024-chitaristii-argeseni/ Multe dintre ...
Psychosounds Fest 2024. Festival Metal la Quantic. București

Psychosounds Fest 2024. Festival Metal la Quantic....

Psychosounds Fest 2024 Quantic , București 20-21 septembrie Line-up: DEAD CONGREGATION – death metal, Greece INFERNO – black metal, Czech Rep. MASTIC SCUM – ...
A început RebelX 2024. Chitariștii argeșeni.

A început RebelX 2024. Chitariștii argeșeni.

O scenă imensă, cu mult mai mare decât anul trecut, cu mari ecrane laterale ne-a așteptat anul acesta în Parcul ...
Deva Jazz Fest 2024. Din partea gazdelor ... Steel Blues

Deva Jazz Fest 2024. Din partea gazdelor … S...

Din partea gazdelor vă prezentăm trupa Steel Blues care vine în acest an cu lucrări muzicale noi, dinamice cu soluții ...
Thymecat Recordings a lansat “Intoleranți". Un avertisment în an electoral

Thymecat Recordings a lansat “Intoleranți”. ...

„Intoleranți” este un strigăt de frustrare și de neacceptare a manipulărilor, a deformărilor pe care le suportăm din toate părțile ...
Oana Gîtej. Despre mine…Balerine!

Oana Gîtej. Despre mine…Balerine!

Bună! Vă mai spun o poveste? Tot despre mine și promit să fie scurtă. Vor fi mai multe tablouri, în ...
Muzică și dans la vernisajul expoziției de pictură ”Drept în față. Alina Giurgiu Jais. Galeria Brăteanu, Timișoara

Muzică și dans la vernisajul expoziției de pictură...

Așa cum v-am dezvăluit în articolul anterior, protagonista a interpretat live câteva cântece compuse de ea și de Florin Moș ...
Viața proprie pe care și-o creează lucrările de artă și dialogul între materiale. O nouă expoziție Celula de Artă, pe 11 iulie, la Art Safe

Viața proprie pe care și-o creează lucrările de ar...

Pe 11 iulie, începând cu ora 19:00, la ArtSafe, singurul depozit profesional și autorizat de artă și obiecte de colecție ...
Cornel-marin Chiorean & David Valentin. Carigrame. Volumul 2

Cornel-marin Chiorean & David Valentin. Carig...

Cornel-marin Chiorean este cu David Valentin şi Laura Profeanu O sosit ediţia limitată de carigrame, volumul 2. Purcedeţi! ...
Twinkle. Oana Iagăru ne răsfață cu lumânări parfumate la Festivalul ”Tandrețuri și Finețuri” 2024

Twinkle. Oana Iagăru ne răsfață cu lumânări parfum...

Festivalul ”Tandrețuri și Finețuri” 2024 ne-a introdus într-o atmosferă relaxantă și armonioasă, în spațiul Ghica House din București. Foarte potrivită ...
Deva Jazz Fest 2024. Nonconformist Antology

Deva Jazz Fest 2024. Nonconformist Antology

Nonconformist Antology își fac intrarea în scenă. Ei vor cânta în 25 august 2024. De remarcat că îi găsim și ...
TARDIVE. Muzica unește oamenii

TARDIVE. Muzica unește oamenii

Prima lună a primăverii acestui an a fost marcată de un proiect desfășurat pe parcursul a două evenimente, în două ...
RebelX Festival 2024. Parc Lunca Argeșului. Pitești. România

RebelX Festival 2024. Parc Lunca Argeșului. Piteșt...

Pe 12 si 13 iulie te așteptăm în Lunca Argeșului Pitești să te bucuri de muzică live cu trupe de ...
Amália Halász aduce Chocohouse la Chocolate Saga 2024

Amália Halász aduce Chocohouse la Chocolate Saga 2...

Am fost invitați la festivalul internațional Chocolate Saga 2024 și ne-am bucurat din plin de acest lucru. Contacte Culturale are ...
Vernisajul expoziției de pictură "Drept în față". Alina Giurgiu-Jais. Galeria Brăteanu, Timișoara

Vernisajul expoziției de pictură “Drept în f...

Luni 1 iulie la ora 19:00 la galeria Brăteanu situată în centrul Timișoarei a avut loc vernisajul expoziției de pictură ...

Primiti articolele noi direct pe mail!

Completati formularul de abonare de mai jos.