În calitate de membru în juriu, am participat în răstimpul 20-22 octombrie al anului de graţie 2023 la cea de a zecea ediţie a FESTIVALULUI CONCURS INTERNAŢIONAL DE JAZZ „JOHNNY RĂDUCANU” plasat în pagină organizatorică de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Brăila în parteneriat cu Consiliul Judeţean Brăila şi cu Primăria Municipiului Brăila.
Până în 2019 Festivalul Concurs de Jazz se derula în incinta Teatrului „Maria Filotti” – zidire durată în marmură, una dintre cele mai fastuoase din ţară, de altfel oraşul multi-etnic Brăila impunându-se între municipiile României prin mirabilele arhitecturi ale unor locuinţe, ale unor lăcaşuri de cult şi instituţii. Anterior, destinele sărbătorii brăilene a jazzului erau coordonate cu fermitate şi pasiune de regretata directoare a CJCPCT, Maria Puşcaciu. I-a urmat în ediţiile recente Alina Petronela Sulicu, manageră la rându-i competentă, harnică, proteguind principiile şi rânduind postulatele ce i-au conferit Festivalului Concurs un meritat prestigiu. Evenimentul a fost apoi transferat în Casa Tineretului, edificiu deopotrivă impozant, spaţios, ospitalier. Juriul – alcătuit din Ionel Tudor – preşedinte, Michael Creţu, Bruno Heinen, Mircea Tiberian, Cornel Cristei, Vlad Popescu şi subsemnatul – a estimat cu obiectivitate şi cu profesionalism evoluţiile în finala concursului ale aspiranţilor la premii.
Concurs. Palmares:
Dintre cei douăzecişiunu de înscrişi, cei mai mulţi din România şi Italia, dar şi câte unul din Bulgaria şi Grecia, au fost acceptaţi în finală, după preselecţie, patrusprezece competitori, solişti instrumentişti, solişti vocali şi formaţii, care s-au întrecut în cadrul Secţiunii Concurs.
În afară de Trofeul Johnny Răducanu (realizat de artistul plastic Mihai Hlihor), trofeu însoţit de Premiul valorând 4000 € adjudecat de grupul italian Tetrad 4ET, au fost atribuite gratificaţii nu mai puţin generoase (înmânate de fiecare dintre membrii juriului, pe scenă, în cadrul Galei Premiilor), precum cel oferit Celei mai bune formaţii – 3000 € decernat grupului Jazz Quarters din România, premiile – fiecare în valoare de 1500 € – conferite Celui mai bun solist instrumentist – saxofonistul român Ovidiu Gurban, Celui mai bun solist vocal – Denisa Troncea şi Celui mai promiţător tânăr interpret – Anda Ștefania Baciu (ambele cântăreţe din România), Celei mai bune compoziţii – italianului Edoardo Liberati, plus un Premiu special ce a fost acordat românului Vicenzo Deacu. Semnalăm, nu fără satisfacţie, ţinuta prestaţiilor sonore ale tuturor concurenţilor!
În zona performanţei s-au situat totodată şi contribuţiile sine qua non ale formaţiei de acompaniament a soliştilor, Andrei Tudor Band, care i-a inclus pe apreciatul pianist, compozitor, orchestrator, dirijor, producător muzical, în calitate de lider; pe Cătălin Milea – saxofon tenor; Liviu Negru – ghitară; Adrian Flautistu – contrabas şi ghitară bas; şi Anthony Gutierrez (Venezuela) – baterie.
Festival:
În partea a doua a fiecăreia dintre cele trei seri au evoluat în Secţiunea Festival câte două formaţii de muzicieni consacraţi. Onoarea de a demara acest serial de recitaluri i-a fost acordată Trio-ului condus de nepotul lui Johnny Răducanu, contrabasistul compozitor şi profesor Michael Creţu care activează în Manchester, Marea Britanie – trio cuprinzându-i şi pe Ed Barnwell – pianist, compozitor, pe Myke Wilson – baterist. Acest combo a interpretat cu inventivitate şi bun-gust creaţia lui Johnny Răducanu „Pe Olt” în viziune proprie, trei compoziţii / aranjamente ale lui Michael Creţu numite „Garsoniera Banu Manta”, „Brăila lui Johnny”, „Brăila 1920”, piesa „Soliloguy” purtând autograful lui Ed Barnwell, standardul de jazz „Afro Blue” – autor Mongo Santamaria şi o temă tradiţională „Road To Damascus” în aranjamenul protagonistului. Prezenţa pe scenă a contrabasistului a prilejuit totodată şi proiectarea unui atrăgător film-interviu cu amintiri legate de istoria familiei Creţu şi de locurile tinereţii.
Tot în prima seară a fost aplaudată mult admirata muziciană Luiza Zan – vocalistă, compozitoare, profesoară, care a prezentat recentul său band-sextet şi compoziţiile reunite pe noul album discografic „In My Village”. Comuniunea cu natura a constituit sursa de inspiraţie a reuşitelor ei creaţii intitulate „Stop and Stare”, „Athene Noctua”, „Her”, „Somewhat So What”, „She Reigns”, „In My Village – Suite”; piese beneficiind de aranjamentele de ţinută realizate împreună cu ai săi tineri coechipieri Vlad Briciu (pian) şi Răzvan Florescu (vibrafon). În componenţa sextetului au figurat totodată talentaţii instrumentişti Dimitrie Cristian Milea – ghitară bas, Anthony Gutierrez – baterie, Philip Goron – percuţie.
În seara a doua, în Secţiunea Festival a putut fi audiat mai întâi Trio-ul Bruno Heinen – pianist, compozitor şi profesor din Marea Britanie, caracterizat de presa de specialitate din ţara sa drept un muzician eclectic, erudit, excentric, însoţit în demersul lui de contrabasistul Andrea Di Biase şi de bateristul Gene Calderazzo. Au fost interpretate exclusiv piese ale pianistului.
Fără îndoială, unul dintre momentele de vârf ale Festivalului, mult gustate de public, l-a constituit recitalul susţinut de cei nouă virtuozi instrumentişti de peste Prut reuniţi sub genericul Vali Boghean Band: Gari Tverdohleb – baterie, Iulian Ursu – percuţie, Cristi Chiaburu – ghitară bas, Vadim Şunic – claviaturi, Sandu Daraban – ghitară, Valeriu Caşcaval – ţambal, Bogdan Ţurcanu – nai, Radu Tălămbuţă – vioară şi, în fruntea lor, neobositul Vali Boghean – vocal, caval, flugelhorn, flaut, tilincă, saxofon alto, ghitară. O vitalitate energizantă, o puţin comună velocitate, feeling intens – iată trăsături distinctive ale interpretării unui program revelator prin a sa vădită tentă folclorică românească. Ne referim explicit la piesa lui Vali Boghean numită „Tribut lui Johnny Răducanu” sugerată de cunoscuta melodie a acestuia „Octombrie Song”, ca şi la alte şase emblematice creaţii ale şefului formaţiei, intitulate „Caval”, „Car Car”, „Dry Bop”, „B T P S”, „Plânsul pământului”, „Caravan balcanic”.
Şi a venit seara a treia când după Gala laureaţilor ne-a cucerit, ca de fiecare dată, Duo-ul Mircea Tiberian & Nadia Trohin, un tandem creativ de înaltă combustie afectivă. Mlădierea glasului solistei şi inteligenta susţinere armonică pe clape a pianistului au reanimat în insolite vestimente sonore celebre hituri ale muzicii pop româneşti din perioada interbelică, din păcate, prea puţin cunoscute de mai tinerele generaţii de auditori. Au fost alese, pentru cantabilitatea lor inspirată, vechi şlagăre precum „Vrei să ne-ntâlnim sâmbătă seara” de Ion Vasilescu pe versuri de Nicolae Vlădoianu, „Inimă nu fi de piatră” – autorul muzicii Edmond Deda iar al cuvintelor, Harry Negrin, „Du-mă acasă, măi tramvai”, piesă semnată Vasile Vasilache, pe un text de Ștefan Cristodulo, ca şi cântecele tradiţionale „Ochii tăi, măsline negre”, „Mărie și Mărioară”, „Alunelul” prelucrate de Mircea Tiberian & Nadia Trohin… de fapt, putem să le considerăm pe toate acestea mai mult decât prelucrări, putem vorbi de veritabile re-creaţii!
Şi iată-ne ajunşi la recitalul care a încheiat apoteotic cea de a zecea ediţie a Festivalului Internaţional de Jazz „Johnny Răducanu”, revenind captivantului violonist Florin Niculescu, interpret / compozitor care trăieşte şi activează la Paris, specializat în stilul jazz manouche. El i-a invitat pe prietenii săi Petrică Andrei – pian, Ionuţ Baranga (Belgia) – contrabas şi Vlad Popescu – baterie, admirabili instrumentişti şi improvizatori, să-l însoţească într-al său demers exploziv pe corzile viorii. Cu o epustuflantă impetuozitate, prolificii instrumentişti oaspeţi au dăruit publicului versiunile creative măiastre ale temelor standard „Embraceable You” – autori George & Ira Gershwin, „Alabamy Bound” de Ray Henderson, Buddy DeSylva, Bud Green, compoziţiile lui Florin Niculescu „Puro Romm”, „Balkanal”, iar doar în tălmăcirea Trio-ului Petrică Andrei, hitul „Ionel Ionelule” datorat lui George Sbârcea (Claude Romano) şi o temă tradiţională armenească, ambele în aranjamentul pianistului. De aplaudat şi spectatorii, un public care efectiv şi-a meritat artiştii!
Ca şi în ediţiile anterioare, menirea (deloc facilă!) a prezentării intregrale a programului concursului şi festivalului, inclusiv umplerea cu cuvinte a pauzelor între intrarea şi ieşirea din scenă a formaţiilor (cu atât mai mult cu cât Festivalul a fost transmis, video-audio inclusiv on line) a fost încredinţată locvacelui, charismaticului emcee (MC = master of ceremonies) Cristian Marica, redactor şef la Radio România Cultural, de astă dată în duo verbal cu colega Arabela Ionescu.
În salba de superlative care au particularizat toţi parametrii concretizării evenimentului, brăilean, se cuvine să apreciem la justa valoare calitatea sonorizării şi amplificării, datorate lui Bogdan Focşăneanu, echipei sale „Global Stage”, coordonării cu mână sigură de către experimentatul regizor muzical Gabriel Andrieş zis Pipaiu, ca şi feeria de lumini şi culori a graficii complexe, ingenioase, proiectată pe scenă, pe pereţii şi tavanul sălii. Ca să nu mai vorbim de uriaşul fundal cu leduri, având nu numai un rol decorativ, ci devenind un util afişaj al celor ce au evoluat pe podium.
Festivalul Internaţional de Jazz „Johnny Răducanu” – un act artistic performant, fără cusur!
Florian Lungu
10 noiembrie 2023
Foto: CJCPCT Brăila
Legendă foto: 1. Fundalul luminos al scenei; 2. Mircea Tiberian & Nadia Trohin; 3. Florin Niculescu şi Trio Petrică Andrei.
0 Comentarii