Primitoarea sală „Eduard Caudella” a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi a găzduit în data de 10 martie a anului de graţie 2022, în prezenţa spectatorilor care au ocupat aproape integral locurile disponibile, show-ul purtând genericul „UMORUL ÎN JAZZ”. De amintit că întâlniri cu publicul sub acest generic au avut loc în ultimii ani, cu incontestabil succes, în mai multe localităţi – Ploieşti, Timişoara, Sibiu, Tulcea, Satu Mare, Cluj, câteva locaţii în Bucureşti, precum Club Jazzbook, Clubul de jazz ce a funcţionat în cadrul Institutului Cultural Român, ca şi Aula Palatului Cantacuzino sub auspiciile Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România; mai recent, în 2018 la Galaţi, în 2019 la Deva – Ghelari şi în oraşul Victoria, în 2020 la Constanţa şi la Reşiţa.
În prima parte a serii au putut fi urmărite pe un ecran – şi aplaudate de asistenţa din sală – secvenţe înscrise pe un DVD special, cu grupul pianistului afro-american Meade Lux Lewis, cu Johnny Răducanu, cu trompetistul Clark Terry (şi ale sale faimoase „Mumbles”), cu tandemul Slim & Slam, cu dansatorul vocalist Fred Astaire însoţit de orchestra Artie Shaw, cu notoriul pianist comedian danez Victor Borge, cu originala Nicole Pesce „preumblând” pe claviatură cântecul „Happy Birthday To You” – regândit à la manière de Beethoven, Brahms, Bach, Mozart etc. –, cu Danny Kaye şi Louis Armstrong, cu unsprezece instrumentişti „abordând” laolaltă un singur pian, cu unicatul Bobby McFerrin în patru ipostaze expresive diferite, cu hazosul acordeonist Ivan Zamotaev specialist în… băut vodka în stil muzical şi în final cu insoliţii, ultra-performanţii, irezistibilii „Spike Jones and his City Slickers”.
Totul sub deviza: „CINE NU RÂDE CU NOI, RÂDE ÎMPOTRIVA NOASTRĂ!!!”
Dar fiindcă oricât ar fi fost de atractive, amuzante aceste nostimade muzicale cu sugestive ilustraţii video-audio (relaxante, sperăm oportune pentru suflet în aceste vremuri de restrişte, dar altfel spus, totuşi „conserve sonore” reţinute într-o memorie digitală), partea a doua show-ului a fost hărăzită – spre a fi încă mai tentantă spre ilustrarea subiectului propus – unui reuşit recital live oferit de charismatica formaţie ieşeană „Dixietram Band”. Un sextet sui generis reunindu-i pe Constantin Stavrat – baterie, Constantin „Bizi” Bîzgă – contrabas, Tudor Amarandei – pian, Dan Frecăuţanu – saxofon sopran, Liviu Mărculescu – trombon, backing vocal şi conducere muzicală precum şi înzestrata vocalistă invitată Oana Severin. În inspiratele, energizantele lor tălmăciri au fost încredinţate publicului piesele „THERE IS A TAVERN IN THE TOWN” (traditional), „C’EST SI BON” (Henri Betti, André Hornez), „HONEYSUCKLE ROSE” (Fats Waller, Andy Razaf), „BLUE MOON” (Richard Rodgers, Lorenz Hart), „JEEPERS CREEPERS” (Harry Warren, Johnny Mercer), „WHEN THE SAINTS GO MARCHING IN” (traditional).
Alăturându-se pregnantelor volute vocale imaginate şi emise cu har de Oana Severin, cei cinci instrumentişti – Constantin Stavrat, Constantin „Bizi” Bîzgă, Tudor Amarandei, Dan Frecăuţanu, cu deosebire Liviu Mărculescu (realizator şi al majorităţii aranjamentelor pieselor) s-au întrecut pe sine în configurarea unor chorus-uri solistice cuceritoare prin creativitate şi vitalitate!
Florian Lungu
14 martie 2022
0 Comentarii