Poate că studioul Electrecord Tomis, ar trebui să poarte numeleTheodor ”Fredy” Negrescu.
OAMENI ce NU TREBUIE UITAŢI, FREDY NEGRESCU
Culese de Manea Mihai-croco
http://www.discogs.com/artist/433236-Theodor-Negrescu ( aici găsiţi discurile „lucrate” de NEA FREDDY)
Theodor „Fredy” Negrescu (n. 21 august 1931 București, d. 16 iulie 2012) a fost un inginer de sunet din România.
După trei ani la Radio, s-a angajat la Electrecord în 1956, unde a stat până la pensionare.
Andrei Partoș l-a numit ”regele butoanelor de la Electrecord”.
A colaborat ca maestru de sunet cu Sfinx, Phoenix, Margareta Pâslaru, Iris, Celelalte Cuvinte, Dan Spătaru, Semnal M, Vali Sterian, Mircea Baniciu, Victor Socaciu, Vasile Șeicaru, Johnny Răducanu, Holograf, Cargo, Aurelian Andreescu, Mircea Vintilă, Florian din Transilvania, Alexandru Andrieș, Nicu Alifantis etc.
Deși a avut la dispoziție, tehnic vorbind, doar opt canale, dar cu care făcea minuni, a întrecut prin știință și talent, limitele tehnice. Cânta la pian și lucra cu precădere nopțile, depășind întotdeauna, prin bunăvoință și pasiune, spațiul alocat oficial înregistrărilor. Mii de benzi au rămas ca mărturie a activității unui om absolut special.
După pierderea soției și a fiului, Nea Fredy a dus o viață retrasă iar în ultima vreme refuza să iasă din casă și să răspundă la telefon. S-a stins din viață luni, 16 iulie și a fost înmormântat miercuri, într-un deplin anonimat, în cimitirul Fundeni – Frunzănești. Ar fi trebuit 4000 de lei pentru a ajunge la Sf Vineri, alături de soția și fiul său.
În continuare, câteva gânduri despre Nea Fredy:
Margareta Pâslaru: ”Fredy Negrescu ne-a părăsit dar sunetul captat de el, fără artificii, rămâne pe sute de discuri Electrecord. Profesionalismul maestrului de sunet Teodor Negrescu, Fredy, cum îl numeam noi toți, interpreții, instrumentiștii, soliștii, va rămâne întipărit în arhiva de aur a Casei de Discuri Electrecord, pe zeci și sute de discuri, casete, CD-uri. A lucra cu Fredy era o plăcere, capta culoarea vocii, a timbrului, fără artificii, garanta calitatea sunetului la mixajul pieselor pe care le-am înregistrat încă din 1960. Lumea artistică nu îl va uita. Dumnezeu sa-l odihnească în pace!”
Mircea Vintilă: ”De la primele mele discuri de la Electrecord, toate înregistrările pe vinil au avut loc în studioul lui Fredy Negrescu, unde avea celebrul mixer pe 6 canale. Nu a fost niciodată doar inginer de sunet, el participa alături de noi , ne dădea sfaturi, ne-a crescut și a avut grijă de noi toți. Avea tot timpul o vorbă bună să ne spună, să ne destindă, să nu fim crispați când înregistram. Printre cele mai frumoase momente trăite lângă Fredy Negrescu se numără acela când eu trăgeam ”Crezul meu” și în studio urma să înregistreze Sfinx, cu Dan Andrei Aldea, Bibi, Mișu și Enache. Atunci Dan Aldea mi-a făcut chitara și Mișu percuția”.
Călin Pop (Celelalte Cuvinte): ”Maestru în domeniul sunetului, Theodor Negrescu, căruia-i spuneam cu toții Nea Fredy a fost tatăl nostru spiritual din punct de vedere tehnic, și nu numai. Mereu ne-a încurajat la înregistrări când eram în impas atât tehnic cât și artistic, mai ales pentru ca în acele vremuri (1987-1989) orele destinate înregistrărilor unui album erau puține, insuficiente. În pauze stăteam la o bere și, ca niște copii ascultam fascinați povestiri adevărate cu înregistrările făcute trupelor românești de legenda care ne-au servit drept exemplu. Nea Fredy nu a murit, a rămas în sufletul nostru pentru totdeauna. Doar a trecut într-o altă dimensiune. Dumnezeul nostru să-l odihnească în pace”.
Adrian Romcescu: ”După o carieră de 39 de ani, îmi permit sa vorbesc despre Nea Fredy și în numele colegilor, care sunt sigur că îmi vor împărtăși părerile. Cu un fler muzical ieșit din comun și astfel intuitivitatea de a trece de la un gen muzical la altul, Nea Fredy știa parcă ce ne dorim fiecare și de aceea, nici în ziua de astăzi, vocile noastre nu suna mai natural decât la Nea Fredy în studio. Avea o sensibilitate muzicală deosebită, reușind într-o atmosferă desăvârșită de prietenie să scoată tot ce aveam mai bun în noi. Toate acestea îl face, din punctul nostru de vedere, nemuritor și un etalon al bunului simț muzical. Îi vom asculta cu deosebită plăcere imprimările, tot restul vieților noastre”.
Niki Constantinescu (fost coleg la Electrecord): ”Nea Fredy a fost cel mai mare inginer de sunet de înregistrări din România, un maestru al înregistrărilor analogice. El este cel care a tras, de-a lungul a peste 30 de ani, toate albumele importante din muzica românească, rock, folk, jazz și ușoară. Toți artiștii mari și foarte mari ai țării au trecut prin mâinile și urechile lui : Sfinx, Phoenix, Celelalte Cuvinte, Iris, Semnal M, Holograf, Cargo etc. precum și Aurelian Andreescu, Dan Spătaru, Margareta Pâslaru, Marina Voica, Angela Similea, Corina Chiriac etc., Vali Sterian, Mircea Baniciu, Mircea Vintilă, Vasile Șeicaru, Alexandru Andrieș, Nicu Alifantis,Victor Socaciu etc. sau Marius Pop, Johnny Răducanu etc. Toți trăgeau pe un magnetofon analog de opt canale, calitatea înregistrărilor era deosebită, sunetul era cald cum nu mai poate fi realizat astăzi, în era digitală. Prin plecarea lui nea Fredy, România a pierdut cel mai mare inginer de sunet pe care l-a avut vreodată”.
Manea Mihai croco
0 Comentarii