Elena Mîndru este una dintre cele mai titrate și premiate voci din generația română de tineri muzicieni de jazz. Plecată de pe băncile Academiei de Muzică din Cluj, ea trăiește și profesează în Finlanda și este actualmente doctorandă în cadrul Departamentului de Jazz al Sibelius Academy din Helsinki, pe tema spectrografiei și esteticii sunetului vocii de jazz. În plus, urmează un MBA în management cultural la Kajaani University of Applied Sciences. Elena a câștigat numeroase premii, inclusiv foarte prestigiosul Montreux Jazz Voice Competition. A lansat până în prezent 4 albume: Romanian Christmas Stories (2012), Evening in Romania (2014), Quartphonic (2016), Folkloric Moods (2019).
“Elena Mîndru are ceva divin, care chiar se poate percepe când cântă. Până și atunci când vocea face salturi cu intervale largi, își păstrează siguranța și eleganța. Controlul ei vocal este imens.” (HGF, Mannheimer Morgen, DE)
Cu prilejul lansării acestui videoclip, vocalista și compozitoarea de jazz Elena Mîndru ne-a acordat următorul interviu:
Care este povestea noului tău album?
Povestea noului album începe încă din 2018 de la prima colaborare cu Adam Baldych la Gărâna Jazz. Înregistrarea albumului s-a concretizat la începutul lunii august 2020, în studiourile Kallio Kuninkala ale Academiei Sibelius. L-am reprogramat de mai multe ori pe parcursul anului 2020, din cauza restricțiilor cauzate de pandemie, a fost un puzzle greu de realizat, însă cu un rezultat superb și foarte creativ într-un final.
Albumul se numește ”Hope” și va fi publicat integral în 27 august 2021, cu două single-uri publicate separat ca preambul, atât ca audio, cât și ca videoclipuri pe toate platformele media. În 14 mai am lansat piesa Hay Moon, iar în 11 iunie lansăm Run Away, ambele semnate de mine și de Tuomas, soțul meu și pianistul proiectului.
O bună parte din muzica de pe acest album a fost concepută în perioada pandemiei. Am făcut muzică și am compus ca să trecem mai ușor prin restricțiile dure pe care le-am avut de îndurat. O modalitate de-a spera că aceste vremuri se vor sfârși cât mai repede, aducând speranța unui viitor mai bun pentru omenire. Chiar dacă versurile par să ilustreze o realitate destul de sumbră și amenințătoare, ele vorbesc și de speranța că aceste vremuri tulburi aduc oamenii împreună și îi fac mai conștienți că trebuie să facem ceva pentru a proteja această lume, singura pe care o avem.
În aceste vremuri pandemice s-a pus foarte serios problema suprevieţuirii artiştilor din orice domeniu al artelor. Muzicienii independenţi din România nu au avut un sprijin real din partea statului. Cum aţi făcut voi faţă acestei provocări mondiale şi cum credeţi că vor evolua lucrurile în viitor? În Finlanda, respectiv, România.
Din păcate, statul în România nu sprijină artiștii nici altfel, în afara situației de pandemie, decât extrem de puțin (AFCN și câteva finanțări locale și județene – prea puțin). În Finlanda situația e puțin diferită, însă și acolo sunt probleme în ceea ce privește discriminarea. În timp de pandemie în schimb, statele au eșuat complet în ceea ce privește înțelegerea situației oricărui domeniu artistic, în special cele în care interpretarea pe viu pe scenă în fața unui public este elementul existențial – muzică, teatru, dans etc. Restricțiile aplicate preferențial pentru anumite domenii sunt cea mai bună dovadă: ultimele locuri care s-au deschis pentru public au fost sălile de spectacol, evident cu capacitate extrem de redusă. Însă magazinele au putut fi deschise normal, avioanele au putut fi umplute la capacitate maximă, restaurantele și terasele au fost deschise cu mult înaintea sălilor de spectacol și multe alte exemple de acest gen. Nu doar în România sau Finlanda, ci peste tot. Lamentabil!
În Finlanda majoritatea muzicienilor au și un alt job de profesor de muzică sau în partea de producție sau partea tehnică, forțați de situația financiară din domeniul artistic. Acei muzicieni care fac acest efort de-a avea și un loc de muncă constant, pe lângă carieră, nu au fost într-o situația atât de nefavorabilă în momentul când a început pandemia. Celorlalți însă le-a fost foarte greu, unii s-au reprofilat (colegi extrem de talentați, cu masterate la Academia Sibelius) în domeniul transportului, curierat, chiar și curățenie sau altele. Unii au reușit să obțină și finanțări concepute special pentru situația excepțională din pandemie, însă în Finlanda.
Noi am fost norocoși să fi avut și joburile constante de profesor de pian în cazul lui Tuomas și eu de producător cultural la Teatrul Savoy din Helsinki, la început de pandemie. Între timp, am devenit managerul festivalului Oulu Music Festival, o nouă provocare pentru mine și un nou statut în lumea muzicală finlandeză (nr. Programul festivalului de muzică din Oulu include producții naționale și internaționale și artiști rezidenți din diferite genuri de muzică, îmbinând concerte de muzică clasică cu cele de jazz și world music).
Cred că îţi este dor este de publicul de jazz de la noi şi sunt convins vă veţi pregăti un turneu de promovare. Crezi că acesta va include toate ţările în care se lansează concomitent cele două single-uri?
Mi-a tare dor întotdeauna de publicul din România, un public cald și receptiv. Pregătim și turneu de lansare, însă cu toții așteptăm ca lucrurile să se normalizeze pe cât se poate. Anunțăm veștile imediat cum ne sunt confirmate și nouă. Între timp, pot să vă spun că vom avea un turneu național în Finlanda la început de noiembrie și început de decembrie, și câteva prezențe în timpul verii și început de toamnă în România și Franța.
Single-ul este lansat digital în toată lumea, însă anunțarea prin comunicate de presă s-a făcut în aceste țări unde avem cel mai numeros public, în mai multe limbi.
Te rugăm să ne prezinţi cvintetul cu care ai realizat acest album şi totodată să ne spui cum s-au desfăşurat repetiţiile şi înregistrările pentru album. Bănuiesc că a fost mai greu să vă reuniţi în studioul propriu de înregistrări. De ce aţi ales o altă casă de producţie a albumului?
Încep cu invitatul special al acestui cvintet, cu polonezul Adam Baldych care folosește două feluri de viori pe acest album – cea obișnuită și o vioară renascentistă cu un acordaj special și neobișnuit. Comunicarea muzicală cu Adam a fost de la început foarte organică și creativă. Secția ritmică este formată din colegii mei finlandezi extrem de dibaci Anssi Tirkkonen la tobe, Oskari Siirtola la contrabas și Tuomas J. Turunen la pian.
Repetițiile cu finlandezii mei s-au desfășurat în Finlanda, de fiecare dată înregistrând munca noastră și trimitând-o lui Adam. Apoi, ne-am întâlnit de mai multe ori prin Skype și am discutat despre acest material. Am și cântat unui celuilalt ideile muzicale, însă doar separat din cauza existenței (încă) a latenței. Însă lucrurile s-au conturat frumos împreună în studio când am reușit să fim cu toții în același loc pe viu. Nu a fost deloc ușor să ajungem să lucrăm împreună în studio, avionul a fost amânat și anulat de 3 ori, însă cu răbdare lucrurile s-au aliniat.
Am ales casa de producție Eclipse Music din cauza interesului lor pentru noi și din cauza statului acesteia în scena muzicală finlandeză.
Cum v-aţi cunoscut cu invitatul din Polonia, virtuosul violonist Adam Bałdych, binecunoscut prin creaţiile sale de la casa de discuri Act Music şi care a fost rolul său în coloratura albumului?
L-am ascultat live pe Adam Baldych la Gărâna în 2014, iar apoi am colaborat pentu prima data (tot la Gărâna) în 2018. De-acolo a început totul. Adam a compus o baladă pentru acest album, care echilibrează frumos compozițiile noastre mai ritmice și pline de energie.
Tematica versurilor tale este strict de actualitate. Care este scopul lor? Crezi că vom trece mai uşor peste această perioadă? Vom uita repede această nefastă experienţă prin care încă trecem?
Consider că e important să fim vocali prin arta noastră, arta și în special muzica cu versuri fiind un instrument puternic de comunicare. Expunerea temelor de actualitate într-un mod artistic nu ar trebui să fie o problemă pentru artiști sau muzicieni. Ne conectează mult cu publicul nostru cu siguranță, iar în cazul jazzului mi se pare că aduce mai aproape ascultătorii de ceea ce facem noi pe scenă. Arta a fost și va rămâne cu siguranță un mijloc de a trece mai ușor peste perioade dificile și sper că muzica noastră ajută publicul deja în acest sens. Nu cred că trebuie să uităm această experiență nefastă în totalitate, e important să învățăm și să acționăm pe viitor. Să ne creem pe cât posibil un sistem de siguranță ușor de manevrat și aplicat. Haosul nu are voie să revină.
Povesteşte-ne despre alegerea locaţiei de filmare a videoclipurilor? De ce tocmai acel castel şi ce simbolistică are în cultura finlandeză?
Locația primului videoclip ”Hay Moon” este în apropiere de zona în care locuiam în Helsinki, o zonă vastă și parțial necunoscută mie înainte de pandemie. Am ajuns să cunosc în detaliu întreaga zonă prin plimbări lungi în timp de pandemie – în Finlanda am fost norocoși și privilegiați să avem voie să ieșim în natură primăvara trecută, în locuri neaglomerate. Simbolistica e mai mult importantă pentru mine ca om: am avut nevoie de o pandemie ca să oprească ritmul extrem de alert ca să observ lucrurile frumoase din jurul meu, dintr-un alt punct de vedere și cu alt fel de apreciere.
Albumul Hope va fi lansat şi pe vinyl? Comunitatea vinyliştilor câştigă adepţi în rândul tinerei generaţii şi cred că ar fi de apreciat şi acest format muzical.
Da, desigur. Lansarea pe vinyl va fi în 29 octombrie.
Îţi doresc mult succes şi sper să ne revedem curând la un concert de lansare la Bucureşti. Te-ai gândit şi la acest tip de lansare? Mă gândesc, în special, la un concert cu cvintetul cu care s-a înregistrat albumul Hope!
Ne gândim foarte serios la un concert de lansare la București și revenim cu vești imediat cum situația actuală revine la noul normal și lucrurile pot fi din nou planificate de-a dreptul și în muzică. Sper ca acest lucru să fie cât de curând.
Interviu realizat de Radu Lupaşcu
21 mai 2021
Mai multe puteți afla aici:
https://www.artasunetelor.ro/Interviu_cu_Elena_Mindru_Turunen.html?fbclid=IwAR2Hv7CSIO6UXmZsi_KnjnidFdL8po2UeVvTNviSbtVfXAJBmli9BCPvSCQ
Nota Redacției ”Contacte Culturale”: Reprezentanții presei pot comanda în avans CD-ul pentru a asculta toate piesele și pentru a scrie recenzii începând cu data de 15 iunie 2021. Pentru a le primi CD-ul, vă rugăm să trimiteți un e-mail la info@eclipsemusic.fi și să precizați la subiect: Hope – CD
0 Comentarii